Loading...

#message#

OK
Menu
Menu
HomeTips & TricksAanbodErvaringenGratis!Over MarijeContact

Zwanger worden met body en mind

Zwanger worden met body en mind



06 - 41 17 90 98

marije@bemama.nl



Oef..! Oestrogeendominantie

Oef..! Oestrogeendominantie

Mét plan van aanpak om je hormonen weer in balans te brengen
21 nov. 2017 - Je cyclus

Hoofdpijn, pijnlijke borsten, spotting voordat je ongesteld moet worden, hevige menstruaties, een opgeblazen gevoel, teveel vetopslag op je billen en in je benen. Oestrogeendominantie zorgt voor een breed scala aan hele vervelende klachten.

​Er wordt geschat dat bijna 50% van alle vrouwen in het Westen oestrogeendominantie heeft. Niet mis dus.

Oestrogeendominantie. Het klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk heel simpel. De hormonen oestrogeen en progesteron werken samen tijdens je cyclus. Ze moeten in balans zijn. Bij oestrogeendominantie zijn je hormonen uit balans. Je hebt teveel oestrogeen in verhouding tot progesteron, in de tweede helft van je cyclus. Zo kun je een normale hoeveelheid oestrogeen aanmaken en te weinig progesteron. Of, je oestrogeenlevels zijn hoog en je progesteronlevels normaal of te laag. In beide gevallen is het belangrijk om de aanmaak van teveel oestrogeen te stoppen en progesteron aan te vullen zodat je je klachten de baas bent.

Hoe staat het ervoor met jouw hormoonbalans? Heb jij deze klachten?

  • Vruchtbaarheidsproblemen 
  • Een opgeblazen gevoel tijdens je menstruatie 
  • Bruin of heel donker bloedverlies tijdens je menstruatie 
  • Hevige menstruaties 
  • Lang ongesteld zijn (langer dan 5 dagen)
  • Bloedverlies rond en na je eisprong 
  • Een korte luteale fase (de tweede helft van je cyclus is korter dan 11 dagen)
  • PMS
  • Stemmingswisselingen
  • Niet goed slapen
  • Droge ogen 
  • Pijnlijke borsten
  • Hoofdpijn of migraine 
  • Vermoeidheid 
  • Meer vetopslag op de benen en billen 
  • Schildklierproblemen 
  • Afwijkende uitstrijkjes
  • Hormonale acne
  • Minder zin in seks 
  • Vleesbomen
  • Cystes in de eierstokken 
  • Endometriose 

Herken je meerdere klachten uit deze (was)lijst? Dan is de werking van oestrogeen in jouw lijf waarschijnlijk sterker dan de werking van progesteron. Don’t worry. Ook jij kunt je hormonen weer in balans brengen. Hier is je plan van aanpak:

1. Vermijd stoffen die je hormonen verstoren 

Eén van de grootste boosdoeners voor oestrogeendominantie zijn hormoonverstorende stoffen als BPA en ftalaten. Je komt er dagelijks mee in aanraking. Plastic flesjes, blikjes, pakjes en zakjes geven hormoonachtige stoffen af aan de inhoud. Drink uit een glas, of bpa-vrije fles en kook zelf. Het liefst biologisch, want ook bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in de landbouw en niet-biologisch vlees verstoren je hormonen. Ftalaten en parabenen vind je vooral in cosmetica, shampoos, bodylotion, nagellak, parfum en schoonmaakmiddelen. Ook reguliere tampons en maandverband bevatten stoffen die je hormoonhuishouding verstoren. Gebruik een biologische variant zonder dit verstorende gladde laagje. Kassabonnetjes laat je liever links liggen, verwarm je eten niet in plastic bakjes en was je nieuwe kleding altijd voordat je het draagt.

2. Verlaag je stresslevels

Chronische stress zorgt voor een daling van progesteron. Het hormoon dat we nu juist willen stimuleren. Je hoeft stress niet helemaal te vermijden, maar waak wel voor chronische stress. Als je niet meer kunt ontspannen maak je constant stresshormonen aan. Deze stresshormonen zorgen direct voor een verlaging van progesteron. 

3. Eet groene bladgroentes

Je lever breekt oestrogeen af. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk dat je lever niet overbelast is. Daarvoor is voldoende vitamine B en het stofje chlorofyl nodig. Deze laatste krijg je binnen als je het eten van groene bladgroentes dagelijks op je menu zet. Verwerk groene bladgroente in smoothies, of soep. Een makkelijke manier om dagelijks meer groen binnen te krijgen.

4. Zuiver je drinkwater

In Nederland is het drinkwater van goede kwaliteit. Maar, oestrogenen kunnen helaas niet helemaal uit het drinkwater gezuiverd worden. Oestrogenen komen in ons drinkwater terecht doordat pilgebruiksters en gebruikers van andere medicijnen dit uitplassen. Gebruik een waterfilter voor je keukenkraan of schaf een brita-waterkan aan om je water nogmaals te zuiveren voordat je het drinkt. 

5. Eet meer gezonde vetten

Gebruik dagelijks avocado, roomboter, kokosolie en/ of olijfolie. Deze goede vetten helpen om je hormonen weer in balans te brengen. 

6. Veeeeel meer vezels

Vezels zijn belangrijk voor goed werkende darmen. Je darmen zorgen ervoor dat oestrogenen worden afgevoerd. Oestrogeen wordt afgebroken door de lever en komt van daaruit in de darm terecht waar het aan vezels gebonden wordt. Als je naar de wc gaat wordt dit met je ontlasting afgevoerd. Wanneer je te weinig vezels eet is je darmwerking slechter. Extra oestrogeen kan je lichaam dan moeilijker verlaten en wordt opnieuw opgenomen in je bloed. Dat leidt al snel tot een teveel aan oestrogeen in je lijf. Voeg plantaardige vezels toe: bladgroente, fruit, noten en zaden. Zorg ervoor dat je meer water drinkt als je extra vezels toevoegt. 

7. Geen alcohol 

Alcohol heeft een oestrogene werking. Bovendien belast alcohol je lever. Een goede leverfunctie is nodig om oestrogeen af te breken. Een no-go dus. 

8. Ben je te zwaar?

Oestrogeen wordt niet alleen aangemaakt in je eierstokken, maar ook in vetweefsel. Als je teveel weegt is het een goed idee om af te vallen. Daarmee beperk je de aanmaak van extra oestrogeen. 

9. Dag alpro (geen soja)

Soja bevat stoffen die je lichaam ziet als lichaamseigen oestrogeen. Je kunt dus maar beter voorbij het alpro-vak in de supermarkt lopen. Gefermenteerde soja, bv. Tempeh en miso, kun je wel gebruiken. 

10. Gebruik een goede omega 3

We krijgen zoveel omega 6 binnen met onze voeding dat de verhouding omega 3:6 zoek is. Een goede verhouding van deze vetten is belangrijk voor een goede hormoonhuishouding. Het toevoegen van omega 3 zorgt ervoor dat je hormonen beter hun werk kunnen doen.

Duizelt het je nu? Oh my.. waar te beginnen?

Start met 1 of 2 punten en bouw dat langzaam op. Dan houd je je nieuwe lifestyle beter vol. Iedere aanpassing die je doet helpt je om van dat teveel aan oestrogeen af te komen. Weg met die hoofdpijn, pijnlijke borsten en spotting. Jij hoort niet langer bij die 50% oestrogeendominante vrouwen :).


Deel deze pagina

Gratis e-book!

'Omgaan met stress bij zwanger worden, 10 tips'